keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Hiljaisuus

Hiljaisuus on saanut uuden merkityksen. Hiljaisuus on sitä, kun olen kuunnellut kaikki kauniit, ystävästäni muistuttavat laulut, enkä keksi enää seuraavaa. Se on sitä, kun herään aamulla siihen, että remonttimiehet poraavat seinääni ulkona ja lopettavat äkisti, kun tauko alkaa. Minä jään tuijottamaan kelloa. Hiljaisuus on nykyään sitä, kun ihmiset lähtevät, sanotaan heipat ja halataan, ja ovi sulkeutuu. Tulee niin hiljaista, ettei uskalla liikkua.
------
Hiljaisuudesta on tullut muistutus. Se ei ole enään äänen puutetta, joka tulisi heti täyttää. Hiljaisuudesta on tullut muistutus siitä, että jossain tikittää kello aikaa eteenpäin. Jokainen hiljaisuus on tauko äänten välissä. Pieni ikuisuus.Ehkä toive siitä, että tuntisin kosketuksen tuonpuoleisesta, saisin viestin. Jonkin merkin siitä, että kyllä tämä tästä.
------
Hiljaisuudesta on tullut tila. Hiljaisuudesta on tullut minun tilani. Niitä pieniä hetkiä, kun voin antaa kyynelten valua, maata ilmeettömänä sängyssä.
------
Koko elämäni oma hiljaisuuteni on ollut minulle kirous. Pääni tulvii sanoja, joita en saa ulos suustani. Nykyään hiljaisuuteni ja pääni sisällä pyörivien lauseiden välillä on valtava ristiriita. "Minun on paha olla." "Minulla on niin ikävä, että haluaisin vain ottaa kourallisen lääkkeitä, nielaista ja nukahtaa." "Minä en jaksa kuunnella, kuinka valitat poikaystävästäsi." "Minä en jaksa." Ja samalla hymyilen ja nyökyttelen.
------

Minut on kasvatettu olemaan hiljaisuudessa. Kärsimään hiljaa. Suuttumaan hiljaa. Väittämään vastaan hiljaa. Paras ystäväni vihasi pidättyväisyyttäni. Hän vihasi minun hiljaisuuttani. Hän vihasi sitä minun puolestani.

Minä luulen, että hiljaisuudelle tulee lähiaikoina loppu. Minä lakkaan odottamasta. Minä lakkaan pidättymästä. Kenties hiljaisuus loppuu huutoon. Huutoon siitä, miten maailma edelleen voi niin vakaasti ja hiljalleen pyöriä, miten se voi toimia, kun se on ollut minua kohtaan niin epäreilu. Huutoon siitä, miten sattuu, kun rakkaimmat hylkäävät. Huutoon siitä, että minullakin on oikeus pitää ääntä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti