maanantai 4. helmikuuta 2013

Minä ja hän, osa 1

En ole kertonut teille kaikkea parhaasta ystävästäni, vain paloja sieltä ja täältä. Minä haluan keskittyä tässä blogissa elämään kuoleman jälkeen, en elämään ennen sitä. Ymmärsin kuitenkin, että meidän tarinamme minun täytyy yrittää teille tiivistää, kertoa niin hyvin, kuin taidan. Kohtauksia sieltä täältä, mutta kuitenkin kokonaisena. Tässä ensimmäinen osa, ala-aste.
---
Katsoimme toisiamme pitkään. Minä en bluffaa. Kiltti tyttö on hetkeksi väistynyt, olen niin loukkaantunut ja vihainen. Punatukkainen raivotar sai minut sanomaan juuri, mitä ajattelin. Olen kymmenen, ja silti minua alkaa jo hävettää. Minua hävettää aina, kun tunteeni saavat vallan. Kun sanon jotain, mitä en ajatellut, punninnut ja harkinnut. Tiedän, ettei tuota tyttöä hävetä. Häntä ei hävetä koskaan. Hän rikkoo hiljaisuuden ensin.

"Kukaan muu ei oo puhunu mulle noin päin naamaa. Ei kukaan meidän luokalla."
"Selän takana puhuu."
"Mä tiedän. Kyllä mä sen tiedän. Ja onhan ne oikeassa."

Ja aivan kuten yleensäkin riidellessäni, olen murtunut. Murtunut siitä, että olen voittanut, saanut satutettua jotakuta oikein kunnolla. En pidä siitä tunteesta, jota tunnen sen jälkeen. Siitä lopullisuudesta. En koskaan enää saa sanojani takaisin. Voin pyytää anteeksi, voin olla loppuelämäni kiltisti, mutta se ei auta. Virhe on jo tehty, ja sitä ei saa takaisin. Kymmenvuotiaalle ahdistava ajatus.

Siitä meidän ystävyytemme kuitenkin lähti. Minä puhuin suoraan, kun kukaan muu ei puhunut. Hän ei latistanut minua sen takia, vaan ymmärsi tunteeni ja piti suoruudestani.
----
Eräänä päivänä, joskus siinä ala-asteen loppupuolella, ystäväni halusi viedä minut vaatekauppaan. Äiti antoi rahaa ja kyydin kauppakeskukseen. Ystäväni valitsi minulle innoissaan vaatteita, pyysi pyörähtelemään, yhdisteli erilaisia asioita, antoi kommentteja ja valitsi. Minä tein jännittyneenä työtä käskettyä. Ostimme niin kovin tyylikkäitä vaatteita ja olimme niin kovin aikuisia. Kaksi surullista, heikkoa lasta. Repimässä iloa sieltä, mistä saimme. Miksei kukaan huomannut meitä? Miksei kukaan huomannut, että kaksi pientä tyttöä ystävystyivät alkavan masennuksen kautta?
  Me olimme kaikkea muuta, kuin samanlaiset. Meidän perheemme olivat erilaiset, meidän taustamme olivat erilaiset. Me olimme erilaiset. Se pistettiin merkille.

"Jos minä olisin sinä, minä miettisin, kenen kanssa vietän aikaani."
"Onhan mulla monia kavereita meidän luokalla!"
"Niin, tiedän, mutta kyllä mun on nyt sun opettajana sanottava, että paras ystäväsi ei ole sulle hyvää seuraa."

  Minä kirjoitin päiväkirjaani olevani ”LÄSKI, RUMA, HYÖDYTÖN.” Ja ystäväni oli meistä se ongelmainen, huonoa seuraa. Me emme olisi saaneet tukea toisiamme, koska olimme liiaan erilaisia.
   Lapset ovat onneksi usein kovempi vastus, kuin aikuiset ymmärtävätkään. Aikuiset eivät muista, että 11-vuotiaat ovat ystäviä, kun haluavat, ihastuvat kehen tahansa ja ovat oman elämänsä pieniä pääosia. Rakkaushuolineen kaikkineen. Aisapareineen. Vastapareineen.
---
Joskus yläasteen lähentyessä huomasin, ettei ystäväni ollut oma itsensä. Ymmärsin, ettei esittämistä aina ollut se kuori, jonka minä puin ylleni, jos joku tuli liian lähelle. Kuori, joka koostui käytöstavoista, sovinnaisuudesta ja kohteliaisuudesta. Kuorta voi olla myös se, että tekee kaiken juuri toisin kuin odotetaan. Tekeytyy tyhmäksi, kun halutaan teräviä vastauksia. Tuo mielipiteensä liiankin kärkkäästi esiin siellä, missä niitä ei kaivata. Sanoo mielestään rehellisesti vain ne asiat, jotka ärsyttävät muita. Se on se kuori, jonka ystävässäni huomasin, ja jonka halusin hajoittaa, poistaa kokonaan. Sen kuoren takia minä halusin suojella ystävääni.
  Moni sanoi, että hän oli lapsena ongelmainen. ”Moniongelmainen”, sanoivat opettajat. Hänestä tuntui, ettei kukaan ymmärtänyt häntä. Kuten jokaisesta varhaisteinistä. Tämä teini vain sattui olemaan oikeassa.

---

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti