torstai 14. marraskuuta 2013

Typeryys

Toivottomuudella ja typeryydellä on hyvin vähän eroa. Olen ihastunut jälkimmäiseen sanaan nyt syksyllä historian kursseilla. Sen kaltaista sanaa on käytetty useissa yhteyksissä antiikin Kreikasta 1800-luvulle. Se ei ole niinkään pahantahtoinen, tai yhtä leimaava, kuin sana "tyhmä". Typeryydellä viitataan usein tietämättömyyden ja ylpeyden summaan, josta syntyy ihmisiä, jotka ajattelevat tietävänsä kaiken, mutteivät todella ymmärrä juuri mitään. Typeryksiä.

Typeryyttä on esimerkiksi ajatella, että toinen ihminen on outo. Minä olen outo ja sinä olet outo, ja kaikki muutkin ihmiset ovat outoja. Emme nimittäin ole samanlaisia. Se ei ole outoa, koska me tulemme eri lähtökohdista. Se on kuin tunkisi toisen muovailuvahan neliskulmaiseen astiaan, toisen kartion malliseen, ja nimeäisi mielivaltaisesti toisen oudoksi.

Typeryyttä on myös arvottaa kulttuureita. Kulttuuri on monimutkainen, muuttuva ja mittaamattoman suuri kokonaisuus, jota kaikki kulttuuriin kuuluvat ihmiset olemassaolollaan ja toiminnallaan muokkaavat. Miksi meidän olemassaolomme ja meidän toimintamme olisi oikeampaa, kuin toisten? Enkä nyt tarkoita, että nuorten tyttöjen ympärileikkaaminen tai homojen oikeuksien kieltäminen olisi mitenkään oikein, tai, etten tällaisia kulttuurin ilmentymiä aktiivisesti vastustaisi, mutten usko arvottamisen ja ymmärtämättömyyden olevan ratkaisuja näihinkään ongelmiin.

Typeryyttä on nähdä maailmassa pelkkää pahaa. Jos maailma on täynnä vikoja, ja yhtäkään positiivista kulmaa ei löydy, minä ennemmin vaihtaisin näkökulmaa kuin maisemaa. Tässä maailmassa on paljon kauneutta ja hyvyyttä. Minä yritän mielummin nähdä jokaisesta asiasta niin hyvät kuin huonotkin puolet, enkä vain jompaa kumpaa. Tämän jälkeen voin yrittää ylläpitää ja vahvistaa hyviä puolia ja parantaa huonoja, sen sijaan että vain tuijottaisin ja tuomitsisin.

Typeryyttä on liika itsekkyys. Typeryyttä on myös altruismi. Tämä maailma toimii minun näkökulmastani kuin lentokoneen happimaskit: itselle ensin, muille sitten. Lopputuloksena mielellään se, että kaikki selviävät.

Minä yritän jokaisen päivän jokainen hetki tehdä itsestäni hieman vähemmän typerystä, ja suosittelen samaa projektia ihan jokaiselle.

1 kommentti: