keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Stressi

Psykologian tunneilla lukiossa kerrottiin, että burn-outit, stressin kulminoitumat, harvoin johtuvat siitä, että ihmisellä on liikaa tekemistä tai liian kiire. Ne johtuvat siitä, että ihminen menettää kontrollin elämäänsä. Ihminen ei koe stressiä kiireellisistä aikatauluista tai paljosta tekemisestä, vaan hallinnan menettämisestä.

Minä en ole aikoihin ollut stressaantunut. Viime kesä sai minut ennemminkin vajoamaan apatiaan, lakkaamaan välittämästä eräpäivistä ja vastuusta. Koinhan epäonnistuneen siinä ainoassa vastuussa, joka todella merkitsi: vastuussa parhaan ystäväni hengestä.

Nyt kun aikaa on kulunut ja syyllisyys on laimentunut, vaikkakaan ei kadonnut, olen alkanut jälleen huomata stressaavani pienistä asioista. Olenkohan ajoissa töissä? Muistankohan tehdä kaikki partiojutut? Yksi yliopistokurssi jäi roikkumaan tältä vuodelta, koska ehdin suorittaa sen? To-do-listat ovat alkaneet vallata pöytääni ja herään keskellä yötä kirjoittamaan muistiin jonkin sellaisen asian, joka pitää aamulla muistaa. Kun lähden aamulla, yritän laskea, koska pääsen seuraavan kerran käymään kotona, ja mitä minun pitää muistaa ottaa mukaan.

Minua stressaa jälleen. Kuten aina ennenkin elämässäni, hoen mielessäni, että partioleirin jälkeen kaikki on paremmin. Ihan pian, ihan kohta voin rentoutua. Toisaalta tiedän, ettei se ole totta. Hallinnan menettäminen on tunne, joka ei lähde tekemistä vähentämällä.

Minulla on huomenna autokoulun kakkosvaiheen arvioiva ajo. Minä kammoan ajamista kuollakseni. Minun on vaikea arvioida, missä auton rajat menevät ja mahdotonta ennakoida, mikä on oikea tilannenopeus. Tuntuu, että minulle se on aina nolla. Toisinaan koen samanlaista kauhua elämässä yleensä: silloin tuntuu, että pitäisi jäädä sänkyyn, pysäyttää elämän kulku ja tehdä äkkijarrutus, ettei menettäisi hallintaa ja porskuttaisi satasta seinään.

Onkohan toiset vain tehty liian heikoiksi tähän elämään?
Onko minulle olemassa oikeaa tilannenopeutta tässä kaarteessa, johon olen joutunut?
Voisinko minä tehdä äkkijarrutuksen ennen kuin seinä tulee vastaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti