sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Itsemurhia, numeroita ja ihmisiä

"Suomessa tehdään itsemurhia lähes kaksi kertaa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa oli 1980- ja 90-lukujen vaihteessa maailman ensimmäinen itsemurhien kansallinen ehkäisyhanke, mutta sen hyvät käytännöt ovat jääneet unohduksiin, arvioi mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta.
   
Mielenterveysjärjestöjen koolle kutsuma parlamentaarinen neuvottelukunta vaatii nyt uutta ohjelmaa, jotta Suomen itsemurhaluvut saataisiin pudotettua pohjoismaiselle tasolle vuoteen 2018 mennessä.

Neuvottelukunnan mielestä itsemurhien ehkäisyohjelmassa pitäisi muun muassa selvittää, miten koko maahan saataisiin tasapuolisesti tarjolle matalan kynnyksen kriisiapua.

Viranomaisten osaaminen mielenterveysasioissa vaatii neuvottelukunnan mukaan kohentamista, ja myös syrjäytymisen ehkäiseminen on tärkeä osa itsemurhien ehkäisemistä."
www.itsemurha.fi/t/tilastot/

"Vuonna 2011 itsemurhan teki 912 henkilöä. Itsemurhan tehneistä yli kolme neljästä eli 710 oli miehiä. Itsemurhien määrä on ollut tätä pienempi viimeksi 1960-luvulla. Itsemurhien määrä oli suurimmillaan vuonna 1990, jolloin Suomessa tehtiin yhteensä 1 520 itsemurhaa. Varsinkin työikäisten itsemurhat ovat vähentyneet."
http://www.findikaattori.fi/fi/10

Olen ajatellut itsemurhan käsitettä ja mielenterveyttä suhteessa yhteiskuntaamme niin paljon, että alan tuntea kulkevani ympyrää. Itsemurhaan kuolleiden määrä on maassamme vain niin valtava. Jos luvut tuntuvat hankalilta käsittää, niin vertailun vuoksi, tieliikenneonnettumuuksissa kuoli vuonna 2011 292 ihmistä (lähde). Kuinka monta kampanjaa on minun elinaikanani käyty liikenneturvallisuuden parantamiseksi? Kuinka monta itsemurhia vastaan, mielenterveyden puolesta?

En väheksy mitenkään muita yhteiskunnallisia ongelmiamme, mutta kansamme mielenterveyden parantamiseksi vain tehdään liian vähän suhteessa ongelmien suuruusluokkaan. En voisi keksiä subjektiivisempaa mielipidettä tästä asiasta, kuin omani, mutta uskallan avata suuni, sillä tiedän olevani yksi lähes tuhannesta parhaasta ystävästä, jotka jäivät suremaan vuonna 2012. Minä olen yksi noin 10 000:sta läheisestä ihmisestä. Minä olen yksi 100 000:sta tuttavasta.

Niin paljon lukuja ja tilastoja, niiden keskellä meidän rakkaamme, meidän läheisemme. Minun paras ystäväni. Miten heitä olisi voinut auttaa? Mitä voimme tehdä nyt? Voinko minä pelastaa jonkun? Voisitko sinä? Voisimmeko me?

Yksikin itsemurha on liikaa. 912 on aivan liikaa. Vuoden 2012 itsemurhatilastot julkistetaan joulukuussa 2013.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti