lauantai 6. heinäkuuta 2013

Vanhasta elämästä

Minä haluaisin kertoa teille, kuinka se kävi. Kuinka kaikki muuttui. Nyt, kun parhaan ystäväni kuoleman vuosipäivä lähenee, minä muistelen tapahtumia vuoden takaa. Niitä päiviä, joita silloin elin, elän niitä uudestaan. Aikaa ennen kaikkea muuttanutta päivää.

Tässä otteita päiväkirjastani vuoden takaa, olen muokannut niistä nimet pois.

8.7.2012
Mentiin mökille, mutta riitelin siskon kanssa jo ekana iltana. Hyperventiloin 1,5 tuntia saunan eteisessä. Totesin, että pian olisi jo helppo luovuttaa, keksiä enemmän syitä siihen, miksi ei olla. Mutta ei. Olen liian utelias näkemään, mikä on elämäni tuleva käänne. Mikä toteutuu, mikä ei? Tarvitsen itselleni syitä, jotain, mikä antaisi voimaa. Projektin, tavoitteen, tarkoituksen.

10.7.2012
Yritän nukkua, mutta en saa unta. Päässäni pyörii kasa lauseita, jotka olen kuullut jostain. Poikaystävältä, ystäviltä, en muista. Ajattelin, että jos kirjoitan ne ylös, se helpottaisi:
- Ihmistä ei rakasteta pienistä vioista huolimatta, vaan niiden takia.
- Minut voi saada pyyteettömästi ja aidosti, kokonaan itselleen, tai sitten ei ollenkaan.
- Ihmistä ei voi häätää pois kuin koiraa. Se, mikä viedään kauemmas, tuntuu yhä houkuttelevammalta.
- Toisen laiminlyönti on aina toisen ylityö.
- Mikään tavara ei tee kotia, kotona asuu aina perhe.
- Ketään ei voi pakottaa tuntemaan mitään.
- Saamme vain yhden elämän, kuolema on ääretöntä tyhjyyttä.
- Ikävä on välittämistä. Mustasukkaisuus on luottamuksen puutetta. Jos on aihetta olla mustasukkainen, on aika päästää irti ja toivottaa hyvää jatkoa.
- Ystävät voivat auttaa ja tukea, eivät parantaa.

15.7.2012
Tänään piti nähdä poikaystävää. No, nähdään, mutta lyhyesti. Se oli sopinut itselleen aamuvuoron huomiselle. Pitää heti, kun nähdään, kysyä, että haluaako se jatkaa vai ei. Ei tämä ole mikään suhde. Ei olla edes ystäviä, ei mitään.
    Eilen oli hulppeat bileet kaverilla. Oli ihanaa nähdä lukiokavereita, tuntuu, että muistin hetken, kuka olen ja kuka haluan olla.
     Olen jo 5min myöhässä aikataulusta. Päätin käydä pitkässä suihkussa, näyttää mahdollisimman hyvältä. En halua olla ruma, kun mut jätetään.

Tuntia myöhemmin sain puhelinsoiton parhaan ystäväni äidiltä.

"Minulla on hirveän, hirveän huonoja uutisia."


2 kommenttia: